woensdag 8 april 2020

Het meemaken van corona als risicopatiënt

De zon schijnt, de vogels fluiten. Met zijn 22° is het vandaag een prachtige warme lentedag. Ik zou de hele namiddag lekker languit genieten van het zonnetje met het boek van M.J. Arlidge 'pluk een roos'. Een heerlijk spannend boek, maar mijn gedachten dwaalden weer eens af... Morgen moest ik weer naar mijn vaste vakantiejob in Delhaize in Waregem. Ik moest dus uit mijn kot komen & aangezien de coronacrisis nog niet voorbij is had ik weer een beetje schrik. Iedere keer dat ik ga werken is een kans dat ik als risicopatiënt besmet kan geraken. Hieronder informeer ik jullie graag over diabetes type 1 & hoe ik corona ervaar als risicopatiënt.

Diabetes type 1, wat is dat?
Ik heb al 8 jaar diabetes type 1. Veel mensen vergelijken diabetes type 1 met diabetes type 2. Diabetes bestaat al gedurende een lange tijd en jaren geleden bestonden er nog geen geneesmiddelen voor. Nu, de dag van vandaag lijden er in België alleen al ruim 500.000 mensen aan diabetes type 1. Diabetes type 1 is voor een klein deel erfelijk maar ik ben de eerste in de familie. Niemand weet wat de oorzaak is van diabetes type 1, maar ze denken dat het te maken zou hebben met een infectie van een virus. Diabetes type 1 is een auto-immuun ziekte, de cellen die insuline aanmaken worden zonder enige reden vernietigd door je lichaam. Bij diabetes type 1 maakt het lichaam geen insuline meer aan, dat brengt de glucosebalans uit evenwicht. Als je dit type diabetes ontwikkeld hebt is dit misschien omdat er in jouw lichaam iets gebeurd is (een 'trigger' zoals een infectie) waardoor je lichaam de cellen die insuline aanmaken als iets vreemd ziet & ze daarom wil vernietigen. Je kunt dit onder controle houden door het toedienen van insuline & het bereken van koolhydraten & veel bewegen. Ook moet je regelmatig je bloedglucose controleren via bloed prikken of het scannen met de sensor. (Jullie zullen je misschien al eens afgevraagd hebben wat het witte rondje op mijn arm is, dat is de sensor waarmee ik mijn bloedglucose zelf kan opvolgen.) Ook moeten we vaak op controle naar het ziekenhuis, maar daar zul je mij momenteel niet meer vinden nu. 


Een risicopatiënt in tijden van corona
Helaas ben je met diabetes type 1 een risicopatiënt in tijden van corona. Ik heb van mijn diabetesgeneeskundigen een formuliertje meegekregen wat ik moet doen als ik besmet raak & wat ik kan doen om het te voorkomen. 

💉Wat doet u als u ziek wordt door besmetting met het coronavirus als diabeet:
1. Blijf zeker insuline spuiten.
2. Doe extra metingen.
3. Blijf een nauw telefonisch contact hebben met je diabetesteam.

💉Wat kan ik als persoon met diabetes doen om besmetting met het coronavirus te voorkomen:
Volg vooral de richtlijnen die door de federale overheidsdienst volksgezondheid zijn opgesteld om besmetting te voorkomen. Je loopt als persoon met diabetes geen hoger risico om besmet te raken, maar de gevolgen zijn wel ernstiger! Dit gaat dan vooral over mensen met diabetes met een moeilijke glucoseregeling of een verzwakt immuunsysteem. Type 1 diabetespatiënten lopen sterk het risico om een keto-acidose (dit is wanneer je bloed gaat verzuren) te gaan ontwikkelen indien niet zorgvuldig opgevolgd. Volg volgende preventieve maatregelen strikt op:
1. Was regelmatig & grondig je handen met water & zeep & draag geen armbanden & ringen om de reiniging optimaal te laten verlopen.
2. Als je moet hoesten of niezen, doe dat dan in een papieren zakdoek.
3. Vermijd om handen & kussen te geven.
4. Blijf zoveel mogelijk thuis.
5. Vermijd contact met zieke personen.
6. Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan.

💉Specifieke zorgen voor een diabeet die een positief effect hebben op de weerstand tegen het virus:
1. Streef naar goede & stabiele bloedglucosewaarden voor een betere weerstand.
2. Drink voldoende water & eet gezond.
3. Zorg voor een goede nachtrust.
4. Zorg voor een goede conditie.

Hoe ervaar ik corona als risicopatiënt?
Het leven met diabetes type 1 kan heel vermoeiend zijn. Het gaat met ups & downs en er komt zeer veel bij kijken. Ik sta altijd positief in het leven en heb mij direct bij mijn diagnose neergelegd al sinds kleins af aan. Ik ben op jonge leeftijd snel volwassen & zelfstandig geworden. Altijd de aanpassingen, de koolhydraten afwegen & berekenen, de maandelijkse & jaarlijkse vele controles er is niets daarvan dat ik niet aankan. Naar de controles ga ik met plezier omdat ik telkens hoor hoe trots ze zijn op mijn 'mindset' & op mijn waarden. Nu met de corona is het nog vermoeiender maar ik blijf positief in het leven staan. Elke dag een paar keer mijn temperatuur controleren, Sporten tot het zweet er vanaf druipt, nog meer water drinken, nog nauwkeuriger koolhydraten berekenen & afwegen & op tijd in bed kruipen maar toch vermoeid opstaan. Ik moet heel erg opletten & ben telkens 100% aandachtig. Het lukt allemaal, maar ik zal te blij zijn als dit weer wat rustiger aan kan. Ik ga ook werken in Delhaize. Ik heb daar mijn vaste vakantiejob & ik wou hen echt niet teleurstellen of laten zitten in deze drukke & rare periode. Ik was er zeker van, ik zou mijn werk niet afzeggen. Ik ben iemand die altijd als laatste naar mezelf zou kijken & eerst zorgen dat de rest niets te kort komt. De eerste dag ging ik met een bang hartje werken maar iedereen was zo lief voor mij! Ze zeiden direct dat ik een mondmasker kreeg & handschoenen. Ook werd er plaats gemaakt voor mij aan de kassa zodat ik de hele tijd achter de veilige glazen wanden kon blijven zitten. Ik voelde mij heel hard op mijn gemak & het sociale contact met de mensen dat deugd na heel de tijd binnen te zitten. Toen ik een paar dagen erna de rekken wilde vullen omdat ik toch eens mijn benen moest strekken was iedereen echt zeer zorgzaam voor mij. We hebben nu ook rode fluohesjes met het opschrift dat de mensen niet dichtbij mogen komen. De maatregelen zijn daar super. Het is raar om corona nu mee te maken als risicopatiënt omdat je toch wel in een soort van constante stress/angst leeft maar ik ben nog steeds gezond & ik blijf positief!

Virtuele knuffel,

Chelsey



De Boiserie, C. (2019) Diawareness: leven met diabetes type 1 [eindwerk]

8 opmerkingen:

  1. Het is mooi om te zien dat je positief blijft !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toffe blog! Leuk dat je over jezelf schrijft. Het moet zeker niet makkelijk zijn om als risicopatiënt door deze tijd te worstelen. Het lukt je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondanks, deze moeilijke tijden voor jou als risicopatiënt ga je er zeer positief mee om. Bedankt om dit te willen delen met ons, ik bewonder je positivisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele toffe post! Ik vind het super dat je zo positief in deze moeilijke periode staat!
    Liefs Sophie

    BeantwoordenVerwijderen