woensdag 22 juli 2020

Kasteel van Harzé & zijn geschiedenis

Nog 2 nachtjes slapen en dan is het zover... Mijn citytrip naar Luik! 
Via Vivabox konden we een luxe overnachting boeken in het kasteel van Harzé! 
Wanneer je in dit prachtige kasteel verblijft is het best wel eens leuk om op de hoogte te zijn van zijn geschiedenis.
Mijn gedachten zouden dan afdwalen naar hoe het er vroeger geweest was & wie hier dan wel de eigenaar van mocht zijn geweest.


Kasteel van Harzé en zijn geschiedenis 
Er is ontdekt dat de stallen & schuren van het kasteel dateren uit 1723. Sinds 1973 is het kasteel eigendom van de provincie Luik. 
Het kasteel trekt heel wat bezoekers aan die houden van burchten, oude legendes, en al wie graag wandelt. Het kasteel zoals het er vandaag bij staat, is voor een groot deel het werk van graaf Ernest de Suys de Linden. 
Het kasteel valt op door de sobere, homogene opbouw uit kalksteen en is hierdoor een mooi voorbeeld van Maaslandse renaissance-architectuur. 

Les Fonds de Quarreux, Aywaille 
Toen ik las dat vele bezoekers naar het kasteel van Harzé trekken omdat ze liefhebbers zijn van oude legendes, wilde ik hier toch wel meer over weten. Zelf ben ik namelijk ook een enorme liefhebber van legendes, verhalen & mythes. 
Ik kwam uit op Les Fonds de Quarreux in Aywaille. De wandeling van het Fonds de Quarreux is een 1,5 km lange wandeling tussen de rotsen en het water van Aywaille.
Les Fonds de Quarreux is een plaats van verhalen & legendes.
Volgens de legende zijn de kwartsietstenen de overblijfselen van een molen die de duivel bouwde voor een molenaar die hem zijn ziel had beloofd. Deze molenaar werd gered door zijn vrouw die verhinderde dat de molen kon draaien. Woedend doodde de duivel de arme dame. Er wordt gezegd dat als je heel goed luistert, je de kreten van de oude man nog steeds hoort.
Voor velen klinkt deze legende misschien angstwekkend, maar dit is dus zeker waarom ik deze wandeling zou doen! 

Les Fonds de Quarreux

De legendenroute 
Doorheen de Ardennen is er een legendenroute. Op zich is er online niet zoveel te vinden over de legendenroute nabij het kasteel van Harzé. Goede vrienden van mij hadden hier documenten van en vonden het een echte aanrader. Een volledige toch die je langs allerlei verborgen plekjes brengt waar je de mythen & legenden leert kennen! 


Luik lijkt mij op het eerste zicht zeer interessant om te gaan ontdekken!
In mijn volgende post zal ik het hebben over de leuke plekjes die ik ontdekt heb tijdens mijn citytrip & mijn ervaringen!
❤❤❤

Geen opmerkingen:

Een reactie posten